I analogi med sättet att ge namn åt nya versioner av dataprogram lanserade Tim O’Reilly 2003-2004 namnet Webb 2.0 för det nya sätt att använda internet som vuxit fram. De gamla statiska webbsidorna, som mest skilde sig från skrivna pappersark genom att innehålla hyperlänkar hade efter hand fått stå tillbaka. Nu kom de nya webbarna där kommunikationen gick åt båda hållen och där besökarna efter önskemål kunde ladda upp och påverka innehållet. Webb 2.0 bygger vi till stor del tillsammans.
Sökmotorn Google kompletteras med webbaserade GMail. Nu kan man alltid hämta e-posten på nätet. Google erbjuder flera andra tjänster, kalender, fotogalleri, dokumentuppladdning, interaktiva kartor med mera. Senast har Google börjat lägga upp böcker, något som många författare inte uppskattar.
Så här tänker Google sig framtiden.
En annan välkänd webbplats är Facebook, där man kan kommunicera med kända och okända efter eget val. Ladda upp länkar, bilder, filmer och texter är enkelt. Reklamen finns här, och den anpassar sig efter den inloggades ålder och preferenser. Säkert attraktivt för annonsörerna.
Twitter lanserades som ”efterföljaren till Facebook, med enbart statusrad.” Ett smidigt sätt att kommunicera enkelt med många.
I Wikipedia och andra wikier bygger användarna ihop sin kunskap och den är fritt sökbar för alla. Först hördes varningsrop om felaktigheter. Men senare har det visat sig exempelvis att fel på wikier rättas snabbt. Läs mer här http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Press
Vi bygger Webb 2.0 tillsammans, men vem samlar på materialet och kan använda det för sin egen vinning? Säkerheten är inte tillräcklig. Nätbedrägerierna blir fler enligt statistik från BRÅ, brottsförebyggande rådet. Människor är för godtrogna och skickar pengar för varor som ”säljaren” aldrig tänkt skicka. Pedofiler kan plocka åt sig barnbilder. Foton och filmer kan användas olovandes i marknadsföring och reklam.
Med så många intresserade besökare och engagerade utvecklare har Webb 2.0 framtiden för sig. Om Webb 3.0-begreppet blir rådande eller något helt annat uttryck är oväsentligt. Människor i olika åldrar besöker internet för arbete, affärer kommunikation och nöjen. Erbjudanden kan skickas ut till utvalda målgrupper.
Sociala medier uppmanar till och underlättar samarbete och kommunikation. Låt oss hoppas att utvecklingen fortsätter på den vägen så att mänskligheten kan hitta en väg mot en hållbar livsstil och drägliga livsvillkor för alla människor.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar